Cookie Consent by Free Privacy Policy website

Könyvajánló: 2021. május

TOVÁBBI AJÁNLÓK PEDAGÓGIA TÉMÁBAN


Pedagógiai Szakkönyvtár pedagógiai könyvajánlata szülőknek és pedagógusoknak
2021. május
Készítette:
Bánhidi Csabáné, Baráth Katalin Zita

Aletha J. Solter

Gyógyító és kapcsolódó játékok: nevelési problémák megoldása a játék, a nevetés és a kapcsolat erejével

[ Budapest]: Kulcslyuk Kiadó, 2020. 245 p.

ISBN ISBN 978-615-5932-36-6

Aletha J. Solter gyermekpszichológus kidolgozott olyan hatékony és örömteli szülő-gyermek tevékenységeket, amit kapcsolódó játékoknak nevezett el. A játékok tudományos hátteréül John Bowlby kötődéselmélete, az idegtudományok és a különféle terápiás iskolák szolgálnak. A kapcsolódó játékok mindig gyerekközpontúak, büntetés és jutalmazás nélkül oldanak meg nevelési, fegyelmezési problémákat, és nyújtanak segítséget egy esetleges trauma feldolgozásában.

A kapcsolódó játékokra jellemzőek, hogy gyakran járnak együtt nevetéssel, a gyerek és a felnőtt egyaránt kezdeményezheti, nincs szükség speciális felszerelésre, bárhol, bármikor lehet játszani, számos jól ismert tevékenység van közte.

A könyv egyes fejezetei akár önmagukban is olvashatóak, de érdemes az egész könyvet elolvasni, mert a gyermek viselkedése mögött olyan okra bukkanhatunk, amire nem is gondoltunk. A témák között megtalálható például a szobatisztaság, csúnya beszéd, harag és agresszió, a testvérféltékenység, a hazudozás, csalás, lopás, házi feladat, lefekvés problémája. A traumák között a kistestvér születése, szülők válása, természeti katasztrófák, betegségek, iskolai stressz, fóbiák és szorongások, szülők haragja.
Csecsemőkortól egészen kiskamasz korig használhatóak a gyógyító és kapcsolódó játékok.

A könyv megtalálható az alábbi könyvtárakban: Felnőtt kölcsönző, Pedagógiai Szakkönyvtár >>>


Léder László

Csendes apa-forradalom: 8 mítosz az apaságról és a felszabadító valóság

Budapest: L’Harmattan Kiadó, 2019. 167 p.

ISBN 978-963-414-532-5

Léder László pszichológus, az Apa Akadémia megalapítója, a Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (KINCS) szakértő munkatársa. Rendszeresen publikál és előadásokat tart, 2018-ban az apákért végzett tevékenységéért Pro Familiis díjban részesült.

  • Apa papucsa és az apátlan társadalom. Egy amerikai kutató, Suzanne Flannery Quinn cikkének elolvasása után, aki apákat keresett a mesékben, gyerekeknek szóló sorozatokban, meglepődve tapasztalta, hogy az apák a történetek jelentős részéből kimaradtak. Léder Lászlónak is szinte szenvedélyévé vált, hogy meseolvasás, vagy családi film nézése közben az apa szerepét, jelenlétét vizsgálja. Az egyik mesekönyvben a kislánya felfedezett egy férfi papucsot, „ez apa papucsa lehet” jegyezte meg, ennyi volt a tényleges jelenlét. A népmesékre ez nem jellemző, azokban vannak fontos apai szerepek.
    Kopp Mária pszichológus, kora szemléletét messze meghaladva pedig így írt az apák helyzetéről: „A férfi szerepének erősítése a családban azért is kulcsfontosságú, mert napjainkban jószerivel apák nélküli világban élünk, így egy fiúnak nemigen van lehetősége mintát látni maga előtt. Ez azért is tragédia, mert ennek hiányában beindul az ördögi kör és maga sem lesz képes a végleges elköteleződésre, az életre szóló kapcsolatra.”
  • Az apaság születése, apa-mítosz: családtervezés, várandósság, szülés? az anya dolga! A svédeknél már a 70-es évek végétől lehetőség volt apás szülésre, mégis úgy érzik, nem nekik szólnak a szülésfelkészítő programok, nincs ez másképp nálunk sem. Romániában plusz tíz nap apai szabadság jár, ha elismert szülésfelkészítő tanfolyamon vesznek részt az apák. A szakemberek jelentős része még ma, és a legfejlettebb országokban is az anya-gyermek centrikus helyzetet preferálja.
  • Az apák esete a hormonokkal. Egy kutatás szerint az apák tesztoszteronszintje párjuk várandóssága alatt jelentős mértékben csökkent, ha gyermekük születése után legalább három órát töltöttek együtt újszülöttjükkel. Egy másik kutatás alapján, azoknak a férfiaknak, akik többet játszottak gyermekeikkel, megemelkedett a prolaktin (anyai hormon) szintje. Ebben a fejezetben még több kísérletet, kutatást mutat be a szerző, ami az apa-gyermek kötődést és a hormonszintváltozásokat ecseteli.
  • Szövetség egy életre: az apa-gyermek kötődésről. Az apák testével bőrkontaktusba kerülő újszülöttek lényegesen kevesebbet sírtak, sokkal hamarabb megnyugodtak és elaludtak. A testi érintkezéssel, a szemkontaktussal, és a kommunikáció minden formájával lehet erősíteni a kötődést, az érzelmi szövetséget. Már az első óráknak is jelentős az ereje az érzelmek elmélyülésében (aranyóra).
  • Az apa-vinci kód. Már egy több mint ötven évvel ezelőtti kutatás eredménye is bizonyította az apai gondoskodás és nevelés koragyermekkori intelligencia-fejlesztő hatását. Az aktív apai gondoskodásban részesült gyermekek pszichésen stabilabbak, jobb a konfliktusmegoldó képességük, kevésbé hajlamosak depresszióra – ezt több évtized kutatásaival bizonyították.
  • Egy apa legyen kemény. Az apakutatások ezt egyértelműen cáfolják. A nevelési stílusok közül az ún. következetes szülői nevelést tartják jónak, ami a szeretetre és az érthető, ésszerű korlátok állítására épül. Az apai szigorúság gyakran menekülés a gyerekeinkkel való foglalkozás elől. Az iskolákban is szükség lenne a férfi tanárok nagyobb jelenlétére.
  • Rendes apa eltartja a családját. Az apa szerepe, hogy pénzt keressen, miközben távol van családjától – ez a megszokott szerep. Vannak példák, hogy a családfő otthoni vállalkozásba fogott, hogy több időt töltsön családjával, még ha ez anyagilag nem is a legkifizetődőbb. Egyre több támogatást, családbarát intézkedést vezetnek be, ami kedvezően hat az apák gyermeknevelésben való részvételére. Pl. 5 nap fizetett szabadság, GYED extra, éves pótszabadság. Egyre több munkahely támogatja az irodába bejárás helyett a home office-t.
  • Apa nélkül is menni fog. Magyarországon a gyereket nevelő családok negyede-harmada egyszülős. 1970 és 2016 között ez a szám kétszeresére nőtt, és megduplázódott a gyereküket egyedül nevelő apák száma is. A gyermeküket egyedül nevelők 87 százaléka nő. Ha az édesanya képes egy „elég jó” belső apaképet biztosítani, akkor megóvhatja gyermekét az apátlanság veszélyeitől. Ha azonban negatívként tűnteti fel, nem engedi látni, lázít az apa ellen, azzal lerombolja gyermeke jövőjét, és saját családi életük terheit is megnöveli.

Apáknak és anyáknak is ajánljuk elolvasni a könyvet, mely betekintést nyújt az apaság és a gyermeknevelés lélektanába.

A könyv az alábbi könyvtárakban megtalálható: Budai úti Tagkönyvtár, Központi könyvtár, Pedagógiai Szakkönyvtár >>>


Piontelli , Alessandra

Ikrek a világban: Életük és az őket övező legendák

[ Budapest]: Oriold és Társai, 2019. 333 p.

Alessandra Piontelli nemzetközileg elismert (eredetileg olasz) pszichoanalitikus, pszichiáter-neurológus orvos, aki szülészetet is tanult. A csecsemőkutatások szaktekintélye, a magzatkutatások úttörője, a londoni Tavistock Klinika tanára, aki különösen ikerkutatásairól híres. Nemzetközi hírnevét A magzattól a gyermekig című munkájának köszönheti, melyben arról számolt be, hogy 11 családot figyelt meg, a terhesség korai szakaszától a gyermekek négyéves koráig.

Az ultrahang megjelenése a szülészetben lehetővé tette a magzati viselkedéskutatás kialakulását. A szerző új könyvében írja, szeretett volna többet tudni az ikreket összekötő rejtélyes kapcsolatról, de nemcsak az ikrek méhen belüli életére összpontosult figyelme, hanem kiterjedt a szülészek, szülők és a környezet ikrekre adott reakcióira is. Érdekelte, hogy a különféle kultúrák, így a fejlett országok is, hogyan bánnak az ikrekkel. Kíváncsi volt arra, hogy az ikrek születése előtti sokféle nehézség a szülés után folytatódik-e.

Az elmúlt évtizedekben megnövekedett az ikerszülések száma a meddőségi kezelések következtében. Európában nagy léptékű társadalmi változások eredményeként, az olasz ikerosztályokon is megjelentek a bevándorlók, akik szívesen beszéltek arról, hogy hazájukban milyen szokások övezik az ikreket. Piontelli sokat utazott, a világ számos országában, Közép- és Nyugat-Afrikában, dolgozott egészségügyi központokban, helyi orvosokat, ápolókat, mentősöket tanított az epilepszia diagnózisával és kezelésével kapcsolatban, az AIDS elleni küzdelmet is segítette. Dél-Amerikában felméréseket végzett a bennszülött közösségek egészségi állapotával kapcsolatban, különös tekintettel a nemi kérdésekre, és tervet dolgozott ki a nők egészségének a javítására. Ezen alkalmak során nyílt lehetősége arra, hogy tanulmányozza az ikrek helyzetét is.
Az ikreket sok kultúrában bálványozzák, gyakran nemcsak a gyermekeket, hanem az édesanyjukat is. Az izolálásuk és szeparálásuk azonban érzelmileg súlyosan károsítja őket.
Az ikerség sok országban nem kívánatos, sok esetben az egyik vagy mindegyik elpusztítandó. Ennek leggyakrabban gazdasági okai vannak, bár sokszor természetfölötti okokkal magyarázzák.
Vannak kultúrák, ahol érzelmileg az elsőszülött a privilegizált, a másodszülött úgy jelenik meg, mint árnyék.

„Az ikrekről íródott legtöbb könyv viselkedésgenetikával, az ikrek pszichológiájával vagy neveltetésével foglalkozik. Ez a könyv egyik kategóriába sem illik. Így e könyv az antropológiai, kulturális, orvosi, pszichológiai és személyes tények keveréke. Az érdeklődési területek ilyesfajta vegyítése némiképp szokatlan, és magam is hosszadalmas és körülményes úton jutottam el ide.”Piontelli

„Az ikrek a világban-t olvashatjuk úgy is, mint egy jó regényt és úgy is, mint jó tudományos megfigyeléseket. Piontelli valami csodálatos képet tár elénk, akárha a hold hozzánk közel eső arcát szemlélnénk. Aztán elvezet minket a sötét oldalra, ahol megpillantjuk magunkat és az emberi természetet – másképp, mint eddig valaha.” Daniel N. Stern

„Elsősorban kultúrantropológiai munka. Nem létezik az ikerséggel foglalkozó kutató vagy érdeklődő személy, akinek ne kellene elolvasnia ezt a könyvet. A mélységeitől meg fog borzadni, az esetek súlyosságától helyenként egészen rosszul lesz, de mindnyájan felemelkedünk egy olyan szintre, ahol érezzük azt a közös üzenetet és feladatot, hogy azért kell foglalkozni ezzel a kiválósággal, amit az ikrek hordoznak, hogy megértsünk valamit a világból, hogy mi az a legnagyobb erő, ami továbbviszi az életet.” Bagdy Emőke

A könyv az alábbi könyvtárakban megtalálható: Központi könyvtár, Pedagógiai Szakkönyvtár >>>

Hallgasson ránk!

Smartlibrary - Okoskönyvtár

Kvízek

Kívánságkosár

ARANYBULLA-WEBARCHÍVUM

Helyismeret


Filmes-téka

TOP-7.1.1-16-H-ERFA-2019-00463

EFOP-3.7.3-16-2017-00106

Az én könyvtáram